Συνάντηση μελών του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας με τον Βουλευτή και Τομεάρχη Ενέργειας της Νέας Δημοκρατίας κ. Κώστα Σκρέκα.
Στις 10/10/2017 πραγματοποιήθηκε συνάντηση του Προέδρου και Αντιπροέδρου της ΕΠΗΕ και μελών του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας με τον Βουλευτή και Τομεάρχη Ενέργειας και Περιβάλλοντος της Ν.Δ. κ. Κώστα Σκρέκα, η διάρκεια της οποίας ξεπέρασε τις δύο ώρες. Η Ομοσπονδία εκπροσωπήθηκε από τον Αντιπρόεδρο της και Αντιπρόεδρο της ΕΠΗΕ κ. Μπογδάνη Σπύρο, τον Γενικό Γραμματέα και Πρόεδρο της ΕΠΗΕ κ. Παπακυριακού και το Μέλος του Δ.Σ. της ΠΟΣΠΗΕΦ κ. Τσικούρα Πέτρο.
Σε πολύ καλό κλίμα συζητήθηκαν τα τρέχοντα προβλήματα του κλάδου των φωτοβολταϊκών αλλά κυρίως η συζήτηση επικεντρώθηκε στην Χρέωση Προμηθευτών και στα οικονομικά στοιχεία της ΔΕΗ.
Αναφορικά με το θέμα της Χρέωσης Προμηθευτών και τις δηλώσεις στη Βουλή του Βουλευτή της Ν.Δ. κ. Ασημάκη Φωτήλα τονίσαμε την πάγια θέση της Ομοσπονδίας ότι με τον ν.4414/2016, όχι μόνο αποκαταστάθηκε η χρόνια στρέβλωση που υφίστανται οι ΑΠΕ στο πλαίσιο της λειτουργίας τους στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργεια, αλλά αποδείχθηκε στην πράξη ότι υπήρχε αναλογικότερος τρόπος, ο οποίος θα είχε το ίδιο αποτέλεσμα, ώστε να ισοσκελιστεί ο Ε.Λ.Α.Π.Ε. στο παρελθόν (βλ. νόμους 4093, 4153,4254). Η απομείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος λόγο των Α.Π.Ε. και το όφελος που απολάμβανε η Προμήθεια ήταν αντικείμενο πολλών μελετών από το 2011, οι οποίες για «ανεξήγητους» λόγους δεν χρησιμοποιήθηκαν το 2013-2014 για τον ισοσκελισμό του Ε.Λ.Α.Π.Ε.
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια η Προμήθεια, κατά κύριο λόγο η Δ.Ε.Η., επωφελούνταν πλήρως το οικονομικό όφελος από την κατά προτεραιότητα ένταξη των Α.Π.Ε. στον Ημερήσιο Ενεργειακό Προγραμματισμό με μηδενική τιμή. Την προαναφερόμενη διαπίστωση την αναγνωρίζει και ο νομοθέτης του ν.4414, ο οποίος στην αιτιολογική έκθεση αναφέρει «… ένα σημαντικό μέρος του κόστους ενέργειας, το οποίο θα έπρεπε να αποτελεί τμήμα του ανταγωνιστικού σκέλους τους κόστους ενέργειας για τους προμηθευτές και να απεικονίζεται στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων, ρυθμίζεται εντέλει διοικητικά μέσω της ρυθμιζόμενης χρέωσης του ΕΤΜΕΑΡ. Συνεπώς, εκτιμάται ότι το ΕΤΜΕΑΡ απεικονίζει εν μέρει και κόστος ενέργειας που θα πρέπει να αναληφθεί από τους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας κατά την αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας την οποία προμηθεύουν στους πελάτες τους».
Εκτός των επιπτώσεων από τους μηχανισμούς Α.Δ.Ι. και Μ.Α.Μ.Κ. στο παρελθόν, με βάση και την αιτιολογική έκθεση του ν.4414 αποδεικνύεται πέραν κάθε αμφιβολίας, ότι στον Ε.Λ.Α.Π.Ε. δεν αποδόθηκαν ως όφειλαν, 100αδες εκ. ευρώ τα τελευταία χρόνια. Γεγονός το οποίο είναι άλλη μία βασική αιτία του ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., το οποίο είχε ως συνέπειες να επιβαρύνεται ο καταναλωτής με συνεχόμενες αυξήσεις του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ, να δυσφημούνται οι Α.Π.Ε. και εν τέλει με τον ν.4254/2014 το Ελληνικό Κράτος να προβεί σε μονομερείς ενέργειες οι οποίες προσέβαλλαν κάθε έννοια δικαίου. Τονίσαμε το γεγονός ότι τους 12 μήνες της εφαρμογής του ν.4414 υπάρχει λογιστική εισροή στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ περίπου 326 εκατ.€., με μέση μοναδιαία χρέωση τα 6,33€/MWH . Εάν η Χρέωση Προμηθευτών είχε εφαρμοσθεί, ως όφειλε εξάλλου, στο παρελθόν δε θα υπήρχε το εκρηκτικό έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό, κατά συνέπεια δε θα υπήρχε ανάγκη για το ισοπεδωτικό «κούρεμα» των τιμών μας με το ν. 4254/2014.
Ειδικότερα η Χρέωση Προμηθευτών, την οποία υπερψήφισε και η Ν.Δ., είναι ο πλέον ενδεδειγμένος και επιστημονικά τεκμηριωμένος τρόπος, με τον οποίο ο νομοθέτης άρει μια χρόνια στρέβλωση. Η επίλυση/ποσοτικοποίηση της επίδρασης των Α.Π.Ε. εντός του Η.Ε.Π., σε ωριαία βάση, λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τις πραγματικές προσφορές των κατανεμόμενων μονάδων, δεν αφήνει κανένα περιθώριο για τους ανυπόστατους χαρακτηρισμούς της Χρέωσης Προμηθευτών ως Τέλος. Παρόλες τις συνεχόμενες «προσπάθειες» που κάποιοι επιχείρησαν ώστε να μεταστραφεί η Χρέωση Προμηθευτών σε ρυθμιζόμενη χρέωση ή ακόμα και να καταργηθεί, αυτές δεν τελεσφόρησαν.
Το εν λόγω όφελος που προκύπτει, το οποίο στο παρελθόν απολάμβανε η Προμήθεια, από τη λειτουργία των Α.Π.Ε. , καταβάλλεται πλέον στον Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε. έτσι ώστε αφενός μεν, να μην χρειάζεται να υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση των καταναλωτών μέσο του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. αφετέρου δε, να διασφαλιστούν και οι πόροι για τις νέες εγκαταστάσεις Α.Π.Ε. στο σύστημα. Θυμίζουμε ότι στην Μελέτη Αναγκών Ευελιξίας του Συστήματος για την περίοδο 2018-2027, η οποία εκπονήθηκε για τον Α.Δ.Μ.Η.Ε., προβλέπονται περί το 1640MW νέων Α.Π.Ε. μέχρι το τέλος του 2019. Οι οποίες με βάση την κατανομή τους ανά τεχνολογία, τους συντελεστές φόρτισης και μια ενδεικτική μέση τιμή αποζημίωσης, χρειάζονται περί των 325εκατ € νέων πόρων για την επόμενη τριετία.
Ο κ. Σκρέκας, ουσιαστικά, δεν θέλησε να πάρει ξεκάθαρη θέση για την Χρέωση Προμηθευτών, γεγονός το οποίο μας προκάλεσε απορία, για τον τρόπο που έχει σχεδιάσει η Ν.Δ. όσον αφορά τον διαρκή ισοσκελισμό του Ε.Λ.Α.Π.Ε. αλλά και την ασφαλή αποπληρωμή των νέων εγκαταστάσεων Α.Π.Ε. Περεταίρω τόνισε ότι, κατά την άποψη του, «…δεν έχει καμία σημασία το θέμα της Χρέωσης Προμηθευτών γιατί πλέον με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο το θέμα της μείωσης του ελλείματος του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ είναι εξασφαλισμένο…». Είναι αυτονόητο ότι η Ομοσπονδία δεν μπορεί να συμφωνήσει με ενδεχόμενη αύξηση του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ., και κατόπιν αυτού, διακρίνοντας ασάφεια τόσο στο θέμα της Χρέωσης των Προμηθευτών αλλά και των θέσεων της Ν.Δ. για τον διαρκή ισοσκελισμό του Ε.Λ.Α.Π.Ε., θα επιμείνει.
Πέραν της Χρέωσης Προμηθευτών, ειδικό βάρος στην συζήτηση μας δόθηκε τόσο στα οικονομικά στοιχεία της ΔΕΗ αλλά και στις μεγάλες προκλήσεις που η ίδια θα κληθεί να αντιμετωπίσει. Ο κ. Σκρέκας τόνισε, επανειλημμένα, ότι «… η κατάσταση της Δ.Ε.Η. είναι μια ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια όχι μόνο της Ενεργειακής Αγοράς αλλά ολόκληρης της Ελληνικής Οικονομίας . Η καταστροφική πολιτική της Διοίκησης της Επιχείρησης και της Κυβέρνησης, που για παράδειγμα προτιμά να καταστρέφει την Επιχείρηση με τις Δημοπρασίες ΝΟΜΕ, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στη ΔΕΗ που αυτή τη στιγμή δεν έχουν αποτυπωθεί …». Αναδείξαμε, το οποίο έγινε απολύτως δεκτό από τον κ. Σκρέκα, τα πολλά προβλήματα που παρουσιάζονται τόσο στα οικονομικά στοιχεία της Δ.Ε.Η. αλλά και τα γεγονότα της ενεργειακής κρίσης του προηγούμενου χειμώνα.
Όσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα της Δ.Ε.Η. (αποτελέσματα α΄εξαμήνου 2017) τονίσαμε ότι σε σύγκριση με το α΄εξάμηνο 2016, αναγράφονται έκτακτα έξοδα για την επιχείρηση, μεγάλο μέρος των οποίων οφείλεται στην ενεργειακή κρίση του περασμένου χειμώνα. Οι δαπάνες για Φ.Α. αυξήθηκαν κατά 88,6 εκ. ευρώ, η λειτουργία των μονάδων Λαυρίου και της Κομοτηνής με ντίζελ κατά 35 εκ. ευρώ, το κόστος αγοράς ρεύματος κατά 70 εκ. ευρώ, πρόσθετο κόστος Ε.Φ.Κ. (λόγο αγοράς ντίζελ και μαζούτ) κατά 42 εκ. ευρώ, πρόσθετο κόστος εργολάβων κατά 18 εκ. ευρώ. Περεταίρω, στα έκτακτα έξοδα για την Δ.Ε.Η. στο πρώτο εξάμηνο του 2017, συμπεριλαμβάνεται και η ρύθμιση της Δ.Ε.Η. για το υπόλοιπο των εταιρειών Energa και Hellas Ρower αξίας 71,8 εκ. ευρώ πληρωτέο σε 12 δόσεις. Έξι από αυτές συμπεριλαμβάνονται στο πρώτο 6μηνο του έτους, συνολικής αξίας 35,9 εκ. ευρώ. Συνεπώς το EBITDA του Ομίλου που παρουσιάζεται στην έκθεση της Δ.Ε.Η. θα ήταν υψηλότερο, αν δεν υπήρχαν τα έκτακτα αυτά έξοδα.
Σαφώς και όλα τα παραπάνω δεν αλλάζουν τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει η επιχείρηση στο άμεσο μέλλον τόσο σε λειτουργικό επίπεδο αλλά και στο επίπεδο του δανεισμού της, εξαιτίας των ρευματοκλοπών, της ανοχής στους κακοπληρωτές, της πορείας των ληξιπρόθεσμων χρεών των καταναλωτών, των μνημονιακών υποχρεώσεων αλλά και της συνολικότερης οικονομικής κατάστασης της Χώρας.
Τα προαναφερόμενα στοιχεία που παρουσιάσαμε αποδεικνύουν την σκοπιμότητα κάποιων «κύκλων» στην αποσιώπηση των πραγματικών- τεράστιων προβλημάτων της επιχείρησης. Η επιλογή ανάδειξης, με σαθρή επιχειρηματολογία, της Χρέωση Προμηθευτών ως ένα από τα βασικότερα αίτια για την κατάσταση της Δ.Ε.Η. δείχνει έλλειψη ρεαλισμού ή τον σκόπιμο αποπροσανατολισμό.
Συμφωνήθηκε, με τον κ. Σκρέκα, η δημιουργία ανοικτού διαύλου επικοινωνίας με συχνότερες συναντήσεις μας, με στόχο την ανάδειξη των πραγματικών προβλημάτων της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.